اقتراحات لمعالي الباشا الكبير ..... نصرف على صحة الشعب بشرط حق التصرف في قطع غياره

اقتراحات لمعالي الباشا الكبير ..... اسف يا باشا انا كنت بكح ..... انا مقدرش اقترح


انا باقترح اقتراح معاليك
انا عارف يا باشا انك و الاسرة بتحتاجوا فلوس كتير لزوم يعني الكفاح علشان مصر
و ان معاليكم مش بيكفيكم الايراد القليل من ثروات مصر
و كمان انا لاحظت ان وشوش المصريين لونها مخطوف سيادتك و صحتهم مش و لابد و مكتئبين سيادتكطبعا يا باشا طز فيهم مش مهم

بس سيادتك في رجال اعمال بيفكروا بطريقة متميزة -اتعلموا من سيادتك يا باشا- بدل ما يربوا الفراخ في اقفاص و يبقى طعمهم مش حلو و وزنهم ضعيف و الطلب عليهم في السوق يقل بدل كده يا باشا بيطلقوهم و يحطوا لهم تكييف و يسيبوا الفراخ تكبر و تجري و تربرب - لا مؤاخذة- و سعرهم في السوق يزيد

احنا ممكن يا باشا نعيش المصريين عيشة لوكس
و نروقهم و نصرف شوية فلوس على البلد
بس بشرط يا باشا
اي مصري يموت او يمرض ناخذ جثته و نقسمها كبد و كلاوي و غدد ليمفاوية و نص ليمفاوية

و نبيع يا باشا و نبقى اكبر مصدر قطع غيار في العالم
بس المشكلة ياباشا ان المصريين على حالتهم دي يا باشا مينفعوش
الغدد بايظة و الكبد تعبانة و الكلاوي فاشلة و عينيهم مش بالمواصفات العالمية و عظمهم في هشاشة سيادتك
حتى الشباب اللي زي الفل كل شوية تيجي فيهم فرة و يموتوا شوية قطر خربان سيادتك شوية حوادث ملهاش لازمة شوية يقعوا في بلاعات او يغرقوا و هما بيحاولوا يهربوا يا باشا لكن لو طبقنا المشروع اللي بقول لمعاليك عليه معاليكم حتكسبوا دهب
و كله علشان مصر يا باشا هو انتم يعني بتاخدوا حاجة لنفسيكم
يعني يا باشا شوية المصريين اللي ممدوح باشا اسماعيل غرقهم اقصد غرقوا منه يعني مش لو كانوا اتباعوا كبد و كلاوي و غدد مش كانوا نفعوا ياباشا بدل ما ياكلهم السمك مش كنت سيادتك اولى بيهم
و بعدين يا باشا هو انا برضه اللي حفهم معاليك


__________________

تعليقات

التسميات

عرض المزيد