التصويت في مصر 20%اعلام + 80%اتصال شخصي
الـ"media" بكل اشكالها والوانها ومستوياتها من اول القناة الفضائية لغاية الملصق مرورا بالانترنت تاثيرها على التصويت الانتخابي في مصر لا يتخطى حاجز الـ20% يتقاسمها الجميع كل بقدراته المالية وصنعته الدعائية
80% من الاصوات تاتي عبر الاتصال الشخصي والافكار الممررة شفهيا
مش بس الانتخابات انت لو نزلت محلات البقالة في الريف والاحياء ذات الكثافة السكانية العالية جدا ستجد ماكولات ومشروبات وعلامات تجارية كثيفة التوزيع ليس لها اي دعاية اعلامية في وسائل الاعلام المتعارف عليها "وبالمناسبة بعض هذه المنتجات جيدة جدا ولا يشترط ان تكون رديئة بل على العكس قد ترسخ في عقل ووجدان هذه المناطق من خلال تجربتهم ان المنتجات الغذائية تقل جودتها لما الشركة تكبر وتعلن في التلفزيون لان مصاريف الاعلان مخصومة من الجودة وتلك معادلة معروفة ومتداولة على ألسنة بائعي الارياف والاطراف "
نرجع تاني لفكرة التسويق الانتخابي والاتصال المباشر
الاتصال المباشر مع الجماهير في مصر له طريقتين يا اما تبني شبكة علاقاتك بنفسك "ماكينتك الانتخابية" وده محتاج وقت وجهد وتخطيط مسبق
80% من الاصوات تاتي عبر الاتصال الشخصي والافكار الممررة شفهيا
مش بس الانتخابات انت لو نزلت محلات البقالة في الريف والاحياء ذات الكثافة السكانية العالية جدا ستجد ماكولات ومشروبات وعلامات تجارية كثيفة التوزيع ليس لها اي دعاية اعلامية في وسائل الاعلام المتعارف عليها "وبالمناسبة بعض هذه المنتجات جيدة جدا ولا يشترط ان تكون رديئة بل على العكس قد ترسخ في عقل ووجدان هذه المناطق من خلال تجربتهم ان المنتجات الغذائية تقل جودتها لما الشركة تكبر وتعلن في التلفزيون لان مصاريف الاعلان مخصومة من الجودة وتلك معادلة معروفة ومتداولة على ألسنة بائعي الارياف والاطراف "
نرجع تاني لفكرة التسويق الانتخابي والاتصال المباشر
الاتصال المباشر مع الجماهير في مصر له طريقتين يا اما تبني شبكة علاقاتك بنفسك "ماكينتك الانتخابية" وده محتاج وقت وجهد وتخطيط مسبق
يا اما بتلجا للشبكات القديمة ودي لها مسارات اجتماعية وعائلية و لها سماسرة
نجاح التاثير عبر الاتصال الشخصي مرتبط بعوامل كثيرة من ضمنها الثقة
الثقة في ممثل المرشح او مندوب دعايته والثقة في كفاءة قناة الاتصال بين ممثل المرشح والمرشح ذاته يعني مثلا لو الوجه الاعلامي الممثل للمرشح في المحافظة ظهر ان علاقته بالمرشح شخصية وقديمة فده بيقوي ثقة الناخب في قناة الاتصال بين المندوب وبين المرشح وبالتالي بيخلي الناخب مقتنع ان عزبة الشيخ احمد التابعة لقرية زاوية غزال التابعة لمركز دمنهور لو احتاجت حاجة من المرشح او حبت تبعت له رسالة فان الرسالة هاتوصل "الفلاحين بيفكروا كده بالتعقيد ده والاخوان والسلفيين والحزب الوطني فاهمين الحكاية دي كويس جدا وممكن يعتبروا البوست ده تسريب لاسرار مهنتهم 😃 "
حتى السيسي ذات نفسه لما قال محدش له جمايل عليا وانا مني للشعب مباشرة في انتخابات 2014 كبار العائلات راحوا انتخبوا في اول ساعة وماعملوش الشغل اللي متعودين عليه وظهرت اللجان بمظهرها الفارغ
وفي اليوم الثاني بعد الساعة 2 ظهرا في كل محافظات مصر خير اللهم اجعله خير تدفقت الجماهير على اللجان في الارياف و العشوائيات والمناطق الشعبية .. ايه السبب؟
السبب ان المحافظين اجتمعوا بالاشخاص القادرين على الحشد وطلبوا منهم بشكل مباشر انهم يعملوا شغلهم القديم ويجيبوا رجالتهم ولا يكتفوا بان كل واحد منهم متصور بصباعه في الحبرالاحمر وكانت النتيجة ازدحام اللجان في اليوم الثاني ومد التصويت الى يوم ثالث
وتردي اسهم عمرو موسى في انتخابات 2012 لم يكن بسبب المناظرة لكن كان بسبب ان العطاء اتسحب منه لصالح شفيق وشبكات التواصل بتاعة الحزب الوطني بدلت مواقفها في اخر اسبوع وربما في اخر 48 ساعة بفعل فاعل غير معلوم حتى اللحظة
واديكوا يا جمهور الفيس بوك هاتشوفوا ان ممكن عنان يجيب عدد توكيلات مقارب او اكبر من توكيلات خالد علي رغم انك ماتعرفش شخصيا حد عمل توكيل لعنان ولا الراجل عمل دعاية ولا انصاره اتصوروا وهما بيعملوا توكيلات
الخلاصة
انتخابات في مصر = 20% دعاية واعلان واعلام + 80% اتصال شخصي قائم على الثقة في ممثلي المرشح وقدرتهم على التاثير عليه والتواصل معه في حال نجاحه
نجاح التاثير عبر الاتصال الشخصي مرتبط بعوامل كثيرة من ضمنها الثقة
الثقة في ممثل المرشح او مندوب دعايته والثقة في كفاءة قناة الاتصال بين ممثل المرشح والمرشح ذاته يعني مثلا لو الوجه الاعلامي الممثل للمرشح في المحافظة ظهر ان علاقته بالمرشح شخصية وقديمة فده بيقوي ثقة الناخب في قناة الاتصال بين المندوب وبين المرشح وبالتالي بيخلي الناخب مقتنع ان عزبة الشيخ احمد التابعة لقرية زاوية غزال التابعة لمركز دمنهور لو احتاجت حاجة من المرشح او حبت تبعت له رسالة فان الرسالة هاتوصل "الفلاحين بيفكروا كده بالتعقيد ده والاخوان والسلفيين والحزب الوطني فاهمين الحكاية دي كويس جدا وممكن يعتبروا البوست ده تسريب لاسرار مهنتهم 😃 "
حتى السيسي ذات نفسه لما قال محدش له جمايل عليا وانا مني للشعب مباشرة في انتخابات 2014 كبار العائلات راحوا انتخبوا في اول ساعة وماعملوش الشغل اللي متعودين عليه وظهرت اللجان بمظهرها الفارغ
وفي اليوم الثاني بعد الساعة 2 ظهرا في كل محافظات مصر خير اللهم اجعله خير تدفقت الجماهير على اللجان في الارياف و العشوائيات والمناطق الشعبية .. ايه السبب؟
السبب ان المحافظين اجتمعوا بالاشخاص القادرين على الحشد وطلبوا منهم بشكل مباشر انهم يعملوا شغلهم القديم ويجيبوا رجالتهم ولا يكتفوا بان كل واحد منهم متصور بصباعه في الحبرالاحمر وكانت النتيجة ازدحام اللجان في اليوم الثاني ومد التصويت الى يوم ثالث
وتردي اسهم عمرو موسى في انتخابات 2012 لم يكن بسبب المناظرة لكن كان بسبب ان العطاء اتسحب منه لصالح شفيق وشبكات التواصل بتاعة الحزب الوطني بدلت مواقفها في اخر اسبوع وربما في اخر 48 ساعة بفعل فاعل غير معلوم حتى اللحظة
واديكوا يا جمهور الفيس بوك هاتشوفوا ان ممكن عنان يجيب عدد توكيلات مقارب او اكبر من توكيلات خالد علي رغم انك ماتعرفش شخصيا حد عمل توكيل لعنان ولا الراجل عمل دعاية ولا انصاره اتصوروا وهما بيعملوا توكيلات
الخلاصة
انتخابات في مصر = 20% دعاية واعلان واعلام + 80% اتصال شخصي قائم على الثقة في ممثلي المرشح وقدرتهم على التاثير عليه والتواصل معه في حال نجاحه
تعليقات
إرسال تعليق